Hotel Room - články- Hotelový pokoj (Video Revue) - Hotelový pokoj - Čínská ryba, skřítkové a David Lynch Hotelový pokoj (Video Revue)Tři příběhy spojuje ve filmu jeden prostor. V různých dobách si různí lidé vybrali k různým účelům pokoj s číslem 603 v jednom newyorském hotelu. Stejná místnost a nestárnoucí recepční, to jsou dva ze symbolických spojovacích momentů. Co se děje na šestsettrojce? Povídka Podfuk je datována do září roku 1969. Do pokoje nejprve přichází pár. On je evidentně nervózní a platí jí předem. Za chvíli se ozve bušení na dveře. Vstoupí vousatý obstarožní Lou. Darleen je poněkud překvapená. Moe a Lou si vyměňují nelogické odpovědi na nepochopitelné dotazy. Jsme totiž v pozoruhodném světě osobitého režiséra Davida Lynche. Když se Lou s Darleen začne milovat, Moe, který platil předem, sedí nehnutě na vedlejší posteli. A to ještě není zdaleka všechno, co ho v pokoji 603 potká. Druhá povídka, Jak se zbavit Roberta, je z roku 1992. V pokoji 603 zastihneme krásnou Sachu, kterou vzápětí přicházejí navštívit přítelkyně Tina a Diane. Dívky ukazují nákupy, Tina se pochlubí historickým mečíkem, Sacha přítelkyním vypráví o svém milenci Robertovi. Napětí vnáší do celé situace skutečnost, že také Tina Roberta znávala. Po chvíli se jmenovaný objekt objevuje na scéně v celé své kráse. Do třetice tráví bouřlivou dubnovou noc roku 1936 v pokoji 603 v povídce Zatmění mladý pár z Oklahomy, který tu musí přečkat čas, než je očekáván u "lékařského specialisty". Povídkový film Hotelový pokoj vytvořili David Lynch a Monty Montgomery (který je nejen Lynchův přítel a producent, ale významně se zasloužil o vznik Lynchova proslulého filmu Zběsilosti v srdci). David Lynch také režíroval první a třetí povídku, pod druhou je pak podepsán James Signorelli. To je samozřejmě od sebe odlišuje. Zatímco Lynch kreslí své příběhy poněkud tajemně, s využitím dlouhých statických záběrů, symbolických barevných kontrastů a dialogů, v nichž banality parodují zdánlivě zásadní obsah a postavy jakoby mluvily bez komunikace, druhá povídka spíše evokuje náladu filmů italského neorealismu. Kromě Montgomeryho najdeme v titulcích další jména stálých Lynchových tvůrčích partnerů, za všechny jmenujme hudbu Angela Badalamentiho, který skládal jak pro Modrý samet, Zběsilost v srdci, tak pro film Twin Peaks. Uljana Donátová
Hotel Room, USA, 1993, 104 min. převzato z Video Revue Hotelový pokoj - Čínská ryba, skřítkové a David LynchDavid Lynch ve svém nejnovějším televizním projektu Hotelový pokoj nežongluje s důvěrně známými, sdělovacími prostředky, mnohokrát omletými bonmoty, z nichž míval ve zvyku nejdřív vystavět karetní pyramidu (např. v Modrém sametu, Zběsilosti v srdci a Twin Peaks), aby na závěr mávl kouzelným proutkem a užaslému divákovi ponechal kromě vytřeštěných zraků pouze rozházený balíček karet. A přestože hovoří stále o tomtéž, totiž o paměti, vystříhal se tentokrát všeho tlučení hlavou do zdi. Mluví potichu, ale daleko výstižněji. Film se skládá ze tří jakoby divadelních jednoaktovek nazvaných Podfuky, Jak se zbavit Roberta, Zatemnění. Zdánlivě je spojuje pouze místo děje - hotelový pokoj č. 603 kdesi v New Yorku. Klíč k celé trilogii však skrývá až příběh poslední, v originále nazvaný Blackout, což se dá přeložit několika způsoby. Třeba jako zatemnění, dočasný výpadek elektřiny nebo i ztráta paměti. Manželé Dennis a Dianne (Crispin Glover a Alicia Wittová) jsou obklopeni tmou. Přede dvěma lety se jim utopil malý syn, právě když se milovali na břehu jezera Osage. Ona pak ztratila paměť a schopnost rozlišovat mezi zdáním a skutečností. Její slova vyjadřují pouze snové vize. Danny ji přivezl do New Yorku, aby se podrobila léčbě na psychiatrické klinice. I on sám cítí, že začíná podléhat temnotě. Přestože jejich duše obývají těsně sousedící hotelové pokoje, nemohou k sobě nalézt cestu. Měly se setkat až v onom pokoji č. 603, aby se Dianne přestala bát vzpomínek, opět uchopila své vědomí a vzpomněla si na světlo. Příběh je uveden titulkem Duben 1936. Úvodní Podfuky jsou historka o prostitutce Darlene (Glenne Headlyová), jež nechce vzpomínat na svou minulost, jejím zákazníku Moovi (Harry Dean Stanton) a jejich obchodní transakci, kterou překazí jistý Lou (Freddie Jones), vydávající se za Moova přítele. Přichází odkudsi, stejně tak i mizí, pouze poněkud pozmění osudy obou svých spoluhráčů. Datum tentokrát zasazuje děj do září 1969. Prostřední příběh Jak se zbavit Roberta (režie James Signorelli) je poněkud oddechovější. Sasha (Griffin Duneová) je nešťastná ze svého milence Roberta (Chelsea Field), chce na něj zapomenout, k čemuž jí nakonec nestačí ani jeho fyzická likvidace. Stalo se v červnu 1992. Každý z nás obývá takový hotelový pokoj, prochází jím, snaží se postihnout jeho podobu, a někdy se mu i podaří najít své vlastní já, a tak se přiblížit tajemství nejvyšší pravdy... luv
USA 1993, 90 min. převzato z Video Revue |
|