Lux Vivens - recenze- David Lynch se vrátil k hudbě David Lynch se vrátil k hudbě
Režisér David Lynch není žádný hudební greenhorn. Jeho jméno je spojeno s
éterickým hlasem Julee Cruisové, kterou coby producent na dvou albech
stylizoval jako barového padlého anděla. To bylo na počátku desetiletí; když
se nyní David Lynch k hudbě vrátil, zamířil k temnější poloze. Zpěvačka
Jocelyn Montgomeryová na albu Lux Vivens uvádí chorální melodie Hildegardy
von Bingenové, Lynch k nim pak zezadu porůznu straší. Nahrávka sice vychází z
muzikantsky často unylého proudu new age, meditovat se tu ale většinou nedá
moc dlouho. Lynch ze základní bažinaté mlhy doprovodu nechává vynořovat
různé akcenty, mění nástroje, krajiny reálných zvuků občas znějí víc jako
filmová scéna než píseň. Koncept balancuje právě na té hranici, kterou ještě
snesou zastánci starých pořádků: nutno říci, že jindy bývá Lynch ironičtější
a žánrově bezohlednější. Sám režisér tu hraje na kytary, zvony, gilotinu,
stroj na vítr či vinné číše. Album dua Montgomeryová a Lynch je nahrávkou
veskrze světskou, zároveň však inspirovanou a inspirativní. Její distributor
PolyGram ji na zdejší trh uvádí bez sebemenší reklamy: přitom právě takováhle
hra s dvěma vrstvami významů dokáže oslovit jak konzervativní publikum, tak
příznivce alternativy. Pavel Klusák (Lidové noviny 9.3.1999) |
|