Leitmotivem nového filmu Davida Lynche je spící ženské tělo, což
otevírá cestu k interpretaci následujícího dění jako snu. Snový princip
ostatně u Lynche vždy převažoval nad "realisticky" rozvíjeným
vyprávěním: podřizuje se mu už řazení surreálných obrazů v režisérově
celovečerní prvotině MAZACÍ HLAVA (Eraserhead, 1978). Situace je však
nyní mnohem komplikovanější, než byla třeba ve SLONÍM MUŽI (The
Elephant Man, 1980) nebo v DUNĚ (Dune, 1984), kde jsme sledovali sny
zjevně vložené do děje a poukazující ke konkrétní snící osobě. Už v
MODRÉM SAMETU (Blue Velvet, 1986) lze celou "noční" část
vnímat jako představu odvíjející se v Jeffreyho hlavě, což ovšem nájezd
kamery do a posléze opět z hrdinova ucha implikuje až
příliš okázale. Vše je sice téměř beze zbytku vysvětlitelné prostřednictvím
psychoanalýzy, avšak onu tak zjevně snovou část obklopuje "realita"
natolik cukrová, že bychom se měli střežit chápat ji jako jistotu
jakýmkoli způsobem "snu" nadřazenou. (celý článek)
|